Ομόφωνο ψήφισμα Δημοτικού Συμβουλίου Χανίων για την ίδρυση τμήματος στο Δημοτικό Σχολείο Βαρυπέτρου
Το Δημοτικό Συμβούλιο Χανίων κατά τη συνεδρίαση της 20ης Σεπτεμβρίου 2024 με την υπ΄ αριθμ. 401 ομόφωνη απόφασή του εξέδωσε ψήφισμα για την ίδρυση τμήματος στο Δημοτικό σχολείο Βαρυπέτρου.
Στο συγκεκριμένο ψήφισμα επισημαίνεται χαρακτηριστικά:
«Από τα μέσα του καλοκαιριού εντοπίζουμε μια κατάσταση που έχει αναστατώσει τα σχολεία και τους γονείς. Με σύνθημα τον «εξορθολογισμό», σύμφωνα με την πολιτική που ασκείται από το Υπουργείο Παιδείας, συγχωνεύτηκαν τμήματα, χωρίς κανένα παιδαγωγικό λόγο παρά με μόνο στόχο τις περικοπές σε εκπαιδευτικό προσωπικό. Η απόφαση αυτή είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των μαθητών ανά τμήμα, με επιβάρυνση της ποιότητας της διδασκαλίας αλλά και του παιδαγωγικού και κοινωνικού ρόλου του σχολείου και των εκπαιδευτικών.
Άλλωστε, το Δημοτικό Συμβούλιο έχει τοποθετηθεί στο θέμα με ομόφωνο ψήφισμά του, αφουγκραζόμενο από πολύ νωρίς τις εύλογες ανησυχίες και αντιδράσεις των γονέων και της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Η Διεύθυνση Α΄ θμιας Εκπαίδευσης στοχεύοντας στη σύμπτυξη των τμημάτων προχώρησε στην αναδιανομή μαθητών ανάμεσα στα σχολεία των όμορων κοινοτήτων στις περιαστικές περιοχές του Δήμου μας ή ακόμα και γειτονικών Δήμων. Γνωρίζοντας μάλιστα ότι τα παιδιά των κοινοτήτων που υπάγονται σε ένα σχολείο της ευρύτερης περιοχής, έτσι κι αλλιώς, χρησιμοποιούν λεωφορεία για τη μεταφορά τους, θεώρησε ότι μπορεί να τα μεταγράψει σε σχολεία αρκετά μακρύτερα από την απόσταση του σχολείου της πρώτης εγγραφής τους.
Κάτι ανάλογο επιχειρείται και στην περίπτωση του Δημοτικού Βαρυπέτρου, από τη στιγμή που η Διεύθυνση Α΄ θμιας έδωσε εντολή για μετεγγραφή τριών (3) παιδιών της Α’ Τάξης από την Όαση της Αγυιάς στον Αλικιανό, χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των γονιών τους. Επιπλέον, η ίδια πρακτική ακολουθείται και στην περίπτωση ενός δίγλωσσου μαθητή της Ά Τάξης, ο οποίος μεταγράφηκε στο δημοτικό Αλικιανού, χωρίς μάλιστα να διαθέτει το συγκεκριμένο σχολείο τμήμα υποστήριξης δίγλωσσων μαθητών (ΖΕΠ). Η πράξη αυτή ήταν προβληματική και άστοχη, αν κρίνουμε από την αντίδραση του συνόλου των γονιών αλλά και της τοπικής κοινωνίας, που εκφράστηκε από τα ψηφίσματά των συλλογικών της φορέων. Με τη συγκεκριμένη επιλογή, η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας επιδεινώνει την ήδη επιβαρυμένη καθημερινότητα των κατοίκων της περιοχής, που αναγκάζονται σε μετακινήσεις για την εξυπηρέτηση της εργασίας τους αλλά και των καθημερινών οικογενειακών αναγκών.
Η Διεύθυνση υποτίμησε και αγνόησε τους συνεκτικούς κοινωνικούς και συγγενικούς δεσμούς στους οποίους βασίζεται η οικογένεια στις τοπικές κοινότητες. Επιβάρυνε τη δυσκολία στην πρόσβαση στο σχολείο για τους μαθητές της πρώτης τάξης. Απομάκρυνε τα μικρά παιδιά, από τους φροντιστές τους, στερώντας από την οικογένεια της υποστήριξης που της παρέχει το περιβάλλον του χωριού. Υποτίμησε ότι η μεταβολή αυτή αφορά μικρά παιδιά, της πρώτης Δημοτικού, τα οποία αναγκάζονται σε χρονοβόρες μετακινήσεις.
Πρέπει να σημειωθεί επίσης η επίδραση που έχει αυτή η διαδικασία στον ψυχοσυναισθηματικό κόσμο των παιδιών, έναν αγνό μα συνάμα σπουδαίο κόσμο, ο οποίος φθείρεται μέσα από τις συγκεκριμένες ενέργειες, με άμεσες συνέπειες στην καθημερινότητά τους. Η βούληση και η πρόθεση που θα πρέπει να υπάρχει, είναι να διαφυλάσσεται και όχι να πλήττεται η καθημερινότητα και ο συναισθηματικός κόσμος των παιδιών.
Τελικά, με την επιλογή της αυτή η Διεύθυνση Α΄ θμιας υποτίμησε τον ίδιο τον κοινωνικό ρόλο του σχολείου για τη συνοχή των κοινοτήτων. Οι πολίτες των περιοχών αυτών αντιλαμβάνονται πως η Διεύθυνση υποβίβασε το σχολείο τους με συνέπειες στην εκπαίδευση των παιδιών τους, που δεν είναι διατεθειμένοι να αποδεχτούν.
Με βάση τα παραπάνω, θεωρούμε την επιλογή της Διεύθυνσης Α’ θμιας άστοχη και προβληματική, αφού έχει προκαλέσει μεγάλες εντάσεις και αντιδικίες τοποθετώντας τις τοπικές κοινότητες σε θέση αντιπάλου. Παρακολουθούμε αυτές τις αντιδικίες ανήσυχοι κι επιθυμούμε να συμβάλλουμε στην εξομάλυνσή τους.
Από τη στιγμή που και οι αναγκαίες αίθουσες, αλλά και το διδακτικό προσωπικό με οργανική σχέση με το σχολείο είναι επαρκή, θεωρούμε ότι δεν υφίσταται κανένας αντικειμενικός λόγος που να εμποδίζει τη διαχωρισμό της Α’ τάξης του Δημοτικού Βαρυπέτρου σε δυο τμήματα, όπως επιθυμούν οι γονείς και οι συλλογικοί φορείς των κοινοτήτων Βαρυπέτρου και Αγυιάς, έτσι ώστε να παραμείνουν εκεί όλα τα παιδιά της περιοχής.
Αναθέτει στον κ. Δήμαρχο τις παραπέρα ενέργειες σύμφωνα με το νόμο».