Είσοδος      |     
Ο Δήμος
Διεύθυνση Προσχολικής Αγωγής, Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης

Διεύθυνση Προσχολικής Αγωγής, Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης


Αρμοδιότητες Διεύθυνσης Προσχολικής Αγωγής, Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης

Α. Η Διεύθυνση Προσχολικής Αγωγής, Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης είναι αρμόδια για την αποτελεσματική λειτουργία των Παιδικών και Βρεφονηπιακών Σταθμών του Δήμου, για την υλοποίηση δράσεων και προγραμμάτων για παιδιά προσχολικής ηλικίας. Είναι επίσης αρμόδια για την εύρυθμη λειτουργία στα πλαίσια αρμοδιότητας του δήμου για τα σχολεία Α/βάθμιας και Β/βάθμιας εκπαίδευσης και την αξιοποίηση προγραμμάτων δια βίου μάθησης.
Συγκεκριμένα:

1. Προΐσταται, εποπτεύει και ελέγχει την αποτελεσματική λειτουργία των όλων των τμημάτων και υπηρεσιών, που υπάγονται στην αρμοδιότητά της.
2. Μεριμνά για την εύρυθμη λειτουργία των τμημάτων αρμοδιότητάς της, την τήρηση του κανονισμού λειτουργίας, των σχετικών νόμων και διατάξεων.
3. Είναι υπεύθυνη για τη βρεφική και παιδική φροντίδα των παιδιών και αρμόδια για την αποτελεσματική λειτουργία των παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών, για την υλοποίηση δράσεων και προγραμμάτων για παιδιά προσχολικής ηλικίας.
4. Εποπτεύει, συντονίζει και κατευθύνει το παιδαγωγικό έργο των τμημάτων προσχολικής αγωγής.
5. Συμμετέχει στην ειδική Επιτροπή επιλογής των εγγραφόμενων βρεφών και νηπίων.
6. Συνεργάζεται με τους προϊσταμένους των τμημάτων προσχολικής αγωγής, προκειμένου να οργανωθεί και να πραγματοποιηθεί η ενημερωτική συγκέντρωση
των νέων γονέων αμέσως μετά τις εγγραφές των νηπίων.
7. Συμμετέχει στην ειδική επιτροπή κατάρτισης ενιαίου διαιτολογίου για τα τμήματα προσχολικής αγωγής.
8. Σχεδιάζει και υλοποιεί προγράμματα που σχετίζονται με την παιδεία και την αντιμετώπιση των καθημερινά αυξανόμενων αναγκών των παιδιών προσχολικής
ηλικίας καθώς και των παιδιών που φοιτούν στα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσηςόπως και για την επίλυση ποικίλων προβλημάτων, που αφορούν στην ομαλή ένταξη των παιδιών στο σχολικό περιβάλλον και κατ’ επέκταση στην κοινωνία.
9. Έχει ως στόχο την αξιοποίηση των προγραμμάτων δια βίου μάθησης.
10. Είναι υπεύθυνη για υποβολή εισηγήσεων σχετικών με τις μετακινήσεις προσωπικού των Παιδικών Σταθμών στην αρχή κάθε σχολικού έτους, αλλά και κατά τη διάρκεια αυτού σε εξαιρετικές περιπτώσεις.
Για την καλύτερη εξυπηρέτηση των κατοίκων του Δήμου οι υπηρεσίες των παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών παρέχονται σε γεωγραφικά αποκεντρωμένες μονάδες (παραρτήματα), οι οποίες λειτουργούν σε επί-
πεδο τμημάτων.

Β. Η Διεύθυνση Προσχολικής Αγωγής, Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης περιλαμβάνει τις παρακάτω διοικητικές ενότητες:
- Τμήμα Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης
- Τμήματα Παιδικών Σταθμών

Γ. Οι αρμοδιότητες των επί μέρους οργανωτικών μονάδων της Διεύθυνσης Προσχολικής Αγωγής, Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης είναι οι εξής:

[1] Αρμοδιότητες Τμήματος Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης:
Σκοπός του Τμήματος είναι η μέριμνα για την παροχή επιμορφωτικών προγραμμάτων προς τους πολίτες και η εξασφάλιση των κατάλληλων υλικοτεχνικών υποδομών για την σχολική κοινότητα, διατυπώνοντας σχετικές προ
τάσεις προς την δημοτική αρχή.

1. Συνεργάζεται και υποστηρίζει τις Σχολικές Επιτροπές παρακολουθώντας την σωστή λειτουργία των σχολείων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του Δήμου. Συγκεντρώνει και επεξεργάζεται τα στοιχεία που αφορούν την υφιστάμενη κατάσταση των υποδομών της περιοχής του Δήμου σε ζητήματα παιδείας, μελετά και εισηγείται για την ρύθμιση ζητημάτων εύρυθμης λειτουργίας των σχολείων.
2. Μεριμνά για την εξασφάλιση των κατάλληλων υλικοτεχνικών υποδομών για την προσχολική εκπαίδευση και για τα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης καθώς και για την υποστήριξη των σχολικών επιτροπών.
3. Μεριμνά για την συντήρηση, τη βελτίωση, τη καθαριότητα και την φύλαξη των υλικοτεχνικών υποδομών του εθνικού συστήματος της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με επιφύλαξη των αρμοδιοτήτων των Σχολικών Επιτροπών και παρέχει κάθε αναγκαία διοικητική υποστήριξη στις Σχολικές Επιτροπές για τη λειτουργία τους και για την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους.
4. Συγκεντρώνει στοιχεία για τις ανάγκες καθαριότητας και φύλαξης των σχολικών κτηρίων και σε συνεργασία με τις Σχολικές Επιτροπές σχεδιάζει και εισηγείται την πρόσληψη προσωπικού για την κάλυψη αυτών των αναγκών.
5. Παρέχει κατευθύνσεις και οδηγίες στις Σχολικές επιτροπές για θέματα που αφορούν αναθέσεις προμηθειών σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο.
6. Μεριμνά για τη συγκρότηση επιτροπής καταλληλότητας, επιλογής και εκτίμησης της αξίας οικοπέδου για την ανέγερση διδακτηρίου, καθώς και επιλογής οικοπέδου μετά κτιρίου κατάλληλου να χαρακτηρισθεί ως διδακτήριο. Συνεργάζεται με την τεχνική υπηρεσία, για την απαλλοτρίωση οικοπέδων για τις ανάγκες της σχολικής στέγης, καθώς και την ανέγερση σχολικών κτιρίων.
7. Μεριμνά για τη μίσθωση ακινήτων για τη στέγαση δημόσιων σχολικών μονάδων, τη στέγαση και συστέγαση αυτών και σε περίπτωση συστέγασης καθορίζει την αποκλειστική χρήση ορισμένων χώρων του διδακτηρίου, από κάθε σχολική μονάδα, καθώς και την κοινή χρήση των υπολοίπων χώρων και τις ώρες λειτουργίας της κάθε συστεγαζόμενης σχολικής μονάδας (Συνεργασία με την
Οικονομική υπηρεσία για τη μίσθωση ακινήτων).
8. Συνεργάζεται με την Δημοτική Επιτροπή Παιδείας, την ενημερώνει για θέματα της αρμοδιότητάς της και της παρέχει κάθε αναγκαία διοικητική υποστήριξη για
τη λειτουργία της.
9. Μεριμνά για τον σχεδιασμό και την εκτέλεση προγραμμάτων δια βίου μάθησης στο πλαίσιο του αντίστοιχου εθνικού και περιφερειακού προγραμματισμού
σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία και προβαίνει στις παρακάτω ενέργειες:
(α) Καταρτίζει, επεξεργάζεται, εισηγείται και υλοποιεί προγράμματα επιμορφωτικού, πολιτιστικού ή ψυχαγωγικού χαρακτήρα, προς όφελος των διδασκόντων, των γονέων, του μαθητικού πληθυσμού και της νεολαίας γενικότερα.
(β) Υλοποιεί δράσεις που έχουν ενταχθεί σε εθνικά ή συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα που αφορούν την εκπαίδευση, κατάρτιση και διά βίου μάθηση.
10. Σχεδιάζει και μεριμνά για την εφαρμογή προγραμμάτων και δράσεων για την υποστήριξη των μαθητών της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά και για τη γενική παιδεία των κατοίκων.
11. Καταγράφει μετά από σχετικά αιτήματα τις λειτουργικές ανάγκες των σχολείων. Επιλαμβάνεται των θεμάτων κάλυψης λειτουργικών αναγκών με βάση τα αιτήματα και τις προτάσεις των Σχολικών Επιτροπών και εισηγείται την
κατανομή των σχετικών πιστώσεων για την επισκευή και συντήρηση των σχολικών κτηρίων.
12. Εισηγείται τη διάθεση διδακτηρίου για άλλες χρήσεις κοινής ωφέλειας ή για την πραγματοποίηση εκδηλώσεων κοινού ενδιαφέροντος, σε συνεργασία με τη
Σχολική Επιτροπή.
13. Εισηγείται για τις σχολικές μεταβολές (καταργήσεις, συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων).
14. Μεριμνά για τη μεταφορά μαθητών από τον τόπο διαμονής στο σχολείο φοίτησης σε συνεργασία με την Οικονομική υπηρεσία.
15. Επικοινωνεί με τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων.
16. Εγκρίνει την εγκατάσταση, μεταφορά ή επισκευή τηλεφωνικών συνδέσεων (κυρίων, δευτερευουσών, πρόσθετων και παράλληλων) στα σχολεία.
17. Εγκρίνει οποιαδήποτε μίσθωση ιδιωτικού αυτοκινήτου δημόσιας χρήσης για μεταφορά προσώπων και υλικών προς κάλυψη σχολικών αναγκών.
18. Εισηγείται τον καθορισμό κοινωφελούς χρήσης των σχολείων σε περίπτωση παύσης της λειτουργίας τους.
19. Μεριμνά για την ύπαρξη καθαριστριών/καθαριστών στις σχολικές μονάδες σύμφωνα με τις ανάγκες τους και ελέγχει την παρουσία του προσωπικού στους
χώρους εργασίας.
20. Εισηγείται τη διακοπή μαθημάτων, λόγω έκτακτων συνθηκών ή επιδημικής νόσου, εντός των διοικητικών ορίων του οικείου δήμου.
21. Καταρτίζει, στο πλαίσιο του τοπικού αναπτυξιακού προγράμματος του, το τοπικό πρόγραμμα δια βίου μάθησης, με βάση το Εθνικό Πρόγραμμα Δια Βίου Μάθησης και το αντίστοιχο περιφερειακό πρόγραμμα δια βίου μάθησης. Το τοπικό πρόγραμμα δια βίου μάθησης περιλαμβάνει, ιδίως, προγράμματα ή επί μέρους δράσεις γενικής εκπαίδευσης ενηλίκων και γενικότερα δράσεις
εφαρμογής της δημόσιας πολιτικής δια βίου μάθησης σε τοπικό επίπεδο.
22. Μεριμνά για την εφαρμογή του τοπικού προγράμματος δια βίου μάθησης και διαχειρίζεται την εφαρμογή των πολιτικών και των κανόνων που αφορούν τη γενική εκπαίδευση ενηλίκων στην περιφέρεια του Δήμου.
23. Εισηγείται την ίδρυση και μεριμνά για τη λειτουργία Κέντρων Δια Βίου Μάθησης (Κ.Δ.Β.Μ.) που εφαρμόζουν το τοπικό πρόγραμμα δια βίου μάθησης και τα οποία οργανώνονται είτε στο πλαίσιο του Τμήματος, είτε στο πλαίσιο νομικού προσώπου του Δήμου.
24. Μεριμνά για τη λειτουργία και διαχείριση τοπικών δομών και την εφαρμογή προγραμμάτων της Γενικής Γραμματείας Δια Βίου Μάθησης στο πλαίσιο προγραμματικών συμβάσεων που συνάπτει ο Δήμος με τη Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης.
25. Μεριμνά για την εφαρμογή προγραμμάτων των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.) του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, στο πλαίσιο
προγραμματικών συμβάσεων που συνάπτει ο Δήμος με το Υπουργείο.
26. Συνεργάζεται με τα αρμόδια Τμήματα Αθλητισμού και Πολιτισμού της Διεύθυνσης Αθλητισμού και Πολιτισμού για την υλοποίηση αθλητικών, πολιτιστικών και εκπαιδευτικών προγραμμάτων που αφορούν την εκπαιδευτική κοινότητα.
27. Συνεργάζεται με τα αρμόδια Τμήματα της Διεύθυνσης Κοινωνικής Προστασίας για την υλοποίηση προγραμμάτων σε θέματα υγείας, διατροφής, ψυχικής υγείας, ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης του γενικού πληθυσμού.
28. Παρέχει γραμματειακή υποστήριξη προς τη Διεύθυνση Προσχολικής Αγωγής, Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης (τήρηση πρωτοκόλλου, διεκπεραίωση και αρχειοθέτηση αλληλογραφίας, θέματα προσωπικού κ.λπ.) σύμφωνα με τις αρμοδιότητες του.

[2] Αρμοδιότητες Τμημάτων Προσχολικής Αγωγής
Τα τμήματα Προσχολικής Αγωγής (Παιδικοί Σταθμοί) επιμελούνται την παροχή σύγχρονης προσχολικής αγωγής στα φιλοξενούμενα νήπια και βρέφη εφαρμόζοντας τα κατάλληλα προγράμματα και τις ισχύουσες διατάξεις.
Ειδικότερα το κάθε τμήμα:

1. Φροντίζει για τη σωστή ψυχοσωματική υγεία και ψυχοκινητική εξέλιξη των παιδιών, με πραγματοποίηση ατομικών προγραμμάτων, κύκλους παιδαγωγικών δραστηριοτήτων, παιδαγωγικά εργαστήρια και άλλες παιδαγωγικές δραστηριότητες και εκδηλώσεις, σύμφωνα με τα επιστημονικά δεδομένα και ανάλογα με την ηλικία τους.
2. Απασχολεί τα παιδιά σύμφωνα με τους καθορισμένους στόχους του προγράμματος, όπως αναφέρεται στο ΦΕΚ Β’ 497/2002 «Πρότυπος Κανονισμός λειτουργίας Δημοτικών ΝΠΔΔ Παιδικών και Βρεφονηπιακών Σταθμών», άρθρο 14 και τηρεί βιβλίο ύλης για την καθημερινή διδασκαλία (προαιρετικά).
3. Ευθύνεται όχι μόνο για την ολόπλευρη ανάπτυξη των νηπίων αλλά και για την φύλαξη και προστασία τους.
4. Προσφέρει αγωγή, ψυχαγωγία, περιποίηση, φροντίδα και φαγητό στα βρέφη του Σταθμού σύμφωνα με τις αρχές της βρεφοκομικής και τις οδηγίες του παιδιάτρου.
5. Ενημερώνει τους γονείς σε τακτά χρονικά διαστήματα για τη γενική - σφαιρική εξέλιξη του παιδιού τους.
Συνεργάζεται με τους γονείς σε όλα τα θέματα που αφορούν τη ζωή και την εξέλιξη των παιδιών μέσα στον Σταθμό.
6. Μεριμνά για τη διοργάνωση εκδηλώσεων και επισκέψεων προς όφελος των παιδιών, σύμφωνα με το εγκεκριμένο πρόγραμμα.
7. Φροντίζει για την υγιεινή κατάσταση των παιδιών και ενημερώνει τους αρμόδιους φορείς σε κάθε περίπτωση που χρειάζεται ιατρική φροντίδα και κοινωνική μέριμνα.
8. Παρακολουθεί την καθαριότητα των νηπίων και κάθε αντικείμενο που έχει σχέση με αυτά ενθαρρύνοντας την αυτοεξυπηρέτησή τους.
9. Ευθύνεται για την άψογη καθαριότητα των χώρων του Σταθμού και των αντικειμένων του και τον κατάλληλο αερισμό και φωτισμό του.
10. Εφαρμόζει σωστά όλα τα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας και ευθύνεται για κάθε πράξη ή παράλειψη που μπορεί να έχει επίπτωση στην υγεία των παιδιών.
11. Ευθύνεται για την εξασφάλιση της διατροφής των νηπίων κατά την παραμονή τους στον Σταθμό, μεριμνώντας για την υγιεινή παρασκευή του, την ποιότητα των
υλικών και την τήρηση του εγκεκριμένου διαιτολογίου.
12. Μεριμνά για την προμήθεια, την ταξινόμηση και τη συντήρηση του αναγκαίου παιδαγωγικού εξοπλισμού και υλικού.
13. Παρέχει γραμματειακή υποστήριξη προς τη Διεύθυνση Προσχολικής Αγωγής, Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης (τήρηση πρωτοκόλλου, διεκπεραίωση και αρχειοθέτηση αλληλογραφίας, θέματα προσωπικού κ.λπ.) σύμφωνα με τις αρμοδιότητες του.