Ανοιχτά Πανιά 2021: “75 Παλμοί” των Δημήτρη Μπαρνιά/Undertow, στο Φρούριο Κουλές της Αρχαίας Απτέρας
Σάββατο 17 & Κυριακή 18 Ιουλίου 2021
Από τον Ιούλιο έως τον Δεκέμβριο 2021 τα Χανιά υποδέχονται τον Πολιτισμό. 15 πρωτότυπες καλλιτεχνικές προτάσεις, με περισσότερους από 100 καλλιτέχνες απ’ όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό, δραστηριοποιούμενοι σε ποικίλα πεδία τεχνών, κάνουν πανελλήνια πρεμιέρα, εδώ στην καρδιά της Μεσογείου.
Τα Χανιά τους επόμενους μήνες θα κατακλυστούν από θέατρο, χορό, μουσική, κινηματογράφο, εικαστικά, λογοτεχνία, νέα μέσα-ψηφιακές τέχνες, παράλληλες δράσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα. Εμβληματικοί χώροι της πόλης, από το ΚΑΜ ως την Πλατεία της Σπλάντζιας, από το Φρούριο Φιρκά μέχρι τον Δημοτικό Κήπο, από το Μουσείο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Αρχαιοτήτων, ως τη Δημοτική Βιβλιοθήκη, τον Ρωσικό Στρατώνα κ.ά., ετοιμάζονται να φιλοξενήσουν ξεχωριστές καλλιτεχνικές δράσεις.
Δεύτερη δράση για τα «Ανοιχτά Πανιά 2021»:
“75 Παλμοί”
Δημήτρης Μπαρνιάς / Undertow
Φρούριο Κουλές Απτέρας, Σάββατο 17 & Κυριακή 18 Ιουλίου
18:00 – 00:10
Με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβαλλοντικής Ακρόασης στις 18 Ιουλίου, θα πραγματοποιηθεί μια διημερίδα από εκδηλώσεις και δράσεις στις 17 και 18 Ιουλίου, με στόχο την ανάπτυξη της σχέσης του κοινού με το ακουστικό περιβάλλον.
Αυτές περιλαμβάνουν: την παρουσίαση της Κατερίνας Τζεδάκη για τη δράση της Ελληνικής Εταιρίας Ακουστικής Οικολογίας, την παρουσίαση της Μαρίας Παπαδομανωλάκη με τίτλο Ακουστικά Κοινά και το Πάρκο Διάσωσης Χλωρίδας και Πανίδας και μια εισαγωγική συζήτηση από τον Δημήτρη Μπαρνιά για το ηχοτοπίο στα Χανιά και το Chania Soundscape Project.
Παράλληλα θα παρουσιαστούν: η παράσταση χορού «Stereocilia» από τη Μαρία Μεντέζ, η μουσική performance «Απόγευμα προς βράδυ» από τον Μιχάλη Παρασκάκη και η μουσική performance «Entre les arbres» της Μαρία Παπαδομανωλάκη, σχεδιασμένες όλες για τη συγκεκριμένη διημερίδα.
Θα πραγματοποιηθεί επίσης ένας ηχοπερίπατος γύρω από το φρούριο του Κουλέ Απτέρας, οδηγούμενος από την Δρ. Κατερίνα Τζεδάκη με στόχο να μάς εισαγάγει στη συνειδητή ακρόαση. Απαραίτητη η κράτηση θέσης: chania-culture.gr
Τέλος, το πρόγραμμα εμπεριέχει μια συνακρόαση από επιλεγμένες συνθέσεις περιβαλλοντικής μουσικής. Συμπεριλαμβάνονται πολυκάναλα έργα των Francisco Lopez «Hyper-Rainforest», Φανής Κωνσταντινίδου «Murmurs» και Φίλιππου Θεοχαρίδη «Πλατεία Ομονοίας», και τα stereo έργα των Νικόλα Βαλσαμάκη «Κουρταλιώτης», Θεόδωρου Λώτη «Silent Landscape ΙΙ - Σαμπούκος», ΄, Δημήτρη Καραγεώργου «Soundscape32», Κατερίνας Τζεδάκη «A Soundwalk», Δημήτρη Μπάκα «Minatures for amplified violin and animal sounds», Gallery Six «Origin», Tristan Beutter «Partialization», Pablo Sanz «49º 23′ 35” N 19º 32′ 52” E» και Δημήτρη Μπαρνιά «Το λιμάνι δεν έφυγε ποτέ».
Πρόγραμμα
Σάββατο 17 Ιουλίου 2021
Συνακρόαση 1
18.30 – 21.00 Κατερίνα Τζεδάκη – Ηχοπερίπατος – 150’*
21.15 – 21.45 Μαρία Μεντέζ – Stereocilia – Παράσταση σύγχρονου χορού – 30’ (Stereo)
22.00 – 22.11 Φανή Κωνσταντινίδου – Murmurs – 11’ (Quadraphonic)
22.13 – 22.20 Δημήτρης Μπάκας – Miniatures for amplified violin and animal sounds – 7’ (Stereo)
22.22 – 22.30 Θεόδωρος Λώτης – Σιωπηλά Τοπία ΙΙ: Σαμπούκος – 7’ (Stereo)
22.32 – 22.40 Κατερίνα Τζεδάκη – A soundwalk – 8’ (Stereo)
22.42 – 22.48 Δημήτρης Καραγεώργος – Soundscape32 – 6’ (Stereo)
22.50 – 23.00 Φίλιππος Θεοχαρίδης – Πλατεία Ομονοίας – 11’ (5.1)
23:02 – 23:10 Pablo Sanz – 49º 23′ 35” N 19º 32′ 52” E – 8’ (Stereo)
23.10 – 00.01 Νικόλας Βαλσαμάκης – Κουρταλιώτης – 51’ (Stereo)
* Τι θα πρέπει να γνωρίζουν οι συμμετέχοντες στον ηχοπερίπατο:
-
Ρουχισμός: Όσο γίνεται πιο αθόρυβα και αναπαυτικά ρούχα και παπούτσια.
-
Όχι μεγάλο βάρος (απαραίτητα: καπέλο, μάσκα, νερό)
-
Και τα δύο χέρια να είναι ελεύθερα.
-
Ο ηχοπερίπατος γίνεται σε απόλυτη σιωπή - Δε μιλάμε, δεν τραβάμε φωτογραφίες, ούτε ηχογραφούμε κατά τη διάρκεια της δράσης.
Ο ηχοπερίπατος θα διαρκέσει συνολικά περίπου 2 ώρες.
Παρακαλούνται όσοι/ όσες θέλουν να συμμετέχουν να δηλώσουν τη συμμετοχή τους στο: chania-culture.gr
Κυριακή 18 Ιουλίου 2021
18:00 – 20:00
Πύργος 1:
Τίτλος: ‘Koule Soup’
Διαδραστική εγκατάσταση ήχου με βάση το feedback (απόρροια του ηχητικού περιβάλλοντος που παράγει ο κόσμος που βρίσκεται στο χώρο)
Πύργος 2:
Κυκλική αναπαραγωγή των παρακάτω έργων:
Tristan Beutter – Partialization – 33’
Gallery Six – Origin – 20’
Δημήτρης Μπαρνιάς – Το λιμάνι δεν έφυγε ποτέ – 20’
20.00 – 21.00 Ομιλίες
To ηχοτοπίο στα Χανιά / Δημήτρης Μπαρνιάς
Παρουσίαση της Ελληνικής Εταιρίας Ακουστικής Οικολογίας / Δρ. Κατερίνα Τζεδάκη
Ακουστικά Κοινά και το Πάρκο Διάσωσης Χλωρίδας και Πανίδας / Δρ. Μαρία Παπαδομανωλάκη
21.00 – 21.20 Μιχάλης Παρασκάκης – Απόγευμα προς βράδυ – Μουσική performance
21:30 – 22:00 Μαρία Μεντέζ – Stereocilia – Παράσταση σύγχρονου χορού
22:15 – 22:45 Μαρία Παπαδομανωλάκη – Entre les arbres – Μουσική performance
23:00 – 00:10 Francisco Lopez – Hyper Rainforest 5.1 – Εμβυθιστική Ηχητική Εγκατάσταση
Αναλυτικά οι δράσεις:
Δρ. Μαρία Παπαδομανωλάκη
Παρουσίαση
Ακουστικά Κοινά και το Πάρκο Διάσωσης Χλωρίδας και Πανίδας
Το 2019, ένα δίκτυο συνεργαζόμενων φορέων και καλλιτεχνικών οργανισμών στην Ευρώπη, ξεκίνησε το project Acoustic Commons (Ακουστικά Κοινά) με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα Δημιουργική Ευρώπη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μέσα από αυτό, διοργανώνει επιμορφωτικές και καλλιτεχνικές δράσεις για το ηχοτοπίο, με έμφαση στη ζωντανή εκπομπή παγκόσμιων ηχοτοπίων. Το Μάιο του 2021, εγκαινιάστηκε στο Πάρκο Διάσωσης Χλωρίδας και Πανίδας στα Χανιά, ο πρώτος μόνιμος πομπός στην Ελλάδα στα πλαίσια του προγράμματος Ακουστικά Κοινά σε συνεργασία με το Πολυτεχνείο Κρήτης και τους καλλιτεχνικούς οργανισμούς Soundcamp, Octopus Collective και το ερευνητικό κέντρο Locus Sonus στη σχολή Καλών Τεχνών της Αix-en-Provence στη Γαλλία.
Συναυλία
Entre les arbres
Αυτοσχεδιασμός με live electronics, radio transceivers και τη ζωντανή εκπομπή του ηχοτοπίου από το Πάρκο Διάσωσης Χλωρίδας και Πανίδας.
Bio
H Δρ. Μαρία Παπαδομανωλάκη είναι εκπαιδευτικός, συνθέτης και ερευνήτρια των τεχνών της μετάδοσης και του ήχου. Το έργο και η έρευνά της έχει παρουσιαστεί διεθνώς. Έχει επιμεληθεί την έρευνα και συγγραφή των βιβλίων Transmission Arts: Artists & Airwaves (PAJ Books, 2011) και Sounds Remote (Uniformbooks, 2016). Είναι ιδρυτικό μέλος του καλλιτεχνικού οργανισμού Soundcamp με έδρα το Λονδίνο, την Κρήτη και τη Χάγη.
https://www.voicesoundtext.com
--
Μιχάλης Παρασκάκης
Συναυλία
Απόγευμα προς βράδυ
Σύνθεση για όργανα, found objects και ηλεκτρονικά
Μια προσπάθεια αποτύπωσης εκείνης της μετάβασης από το απόγευμα στο βράδυ μιας καλοκαιρινής μέρας. Τα χρώματα στον ουρανό περνούν από το γαλανό στο πορτοκαλί, το κόκκινο, το μοβ και το μαύρο. Το μεσημεριανό βουητό από τα τζιτζίκια και τις μέλισσες και τα πουλιά, δίνει τη θέση του στη νυχτερινή συναυλία των γρύλων, των τριζονιών και των βατράχων. Το έργο γράφεται για την νεογέννητη κόρη της Άνας και του Ζαχαρία, δωρίζοντας έτσι μια μουσική εκδοχή των παιδικών μου αναμνήσεων, από διακοπές σε σκηνή, σε διάφορες παραλίες με την μητέρα μου. Το έργο είναι ταυτόχρονα ένα νανούρισμα. Η Άνα κι ο Ζαχαρίας παίζουν 3 φλάουτα ο καθένας: φλάουτο πίκολο, άλτο και μπάσο. Ο ήχος τους συνομιλεί με ήχους από τζιτζίκια, μέλισσες, πουλιά, γρύλους, βατράχια, ήχους από το περιβάλλον, καθώς επίσης και προ-ηχογραφημένα σφυρίγματα σε ηχητικές μάζες που δίνουν ένα εξώκοσμο χαρακτήρα.
Συμμετέχουν: Μιχάλης Παρασκάκης, Ζαχαρίας Ταρπάγκος και Άνα Κίφου
Bio
Ο Μιχάλης Παρασκάκης σπούδασε Γραφικές Τέχνες (ΤΕΙ Αθήνας) ακορντεόν και πιάνο, ενώ αργότερα αφοσιώθηκε στη μουσική σύνθεση (Βασιλική Ακαδημία της Χάγης). Έργα του έχουν ανατεθεί ή ερμηνευστεί στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, την Εθνική Λυρική Σκηνή, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Muziekgebouw Amsterdam, το MATA Festival (Νέα Υόρκη), το Impuls Festival (Αυστρία), από το Klanforum Wien (Βιέννη), το DissonArt (Θεσσαλονίκη), το ASKO/Schönberg (Άμστερνταμ), το Momenta Quartet (Νέα Υόρκη). Είναι συνιδρυτής του μουσικού συνόλου νέας μουσικής ΤΕΤΤΤΙΞ, ενώ είναι υποψήφιος διδάκτωρ στη σύνθεση μουσικού θεάτρου στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με την Ακαδημία Μουσικής του Γκρατς (Αυστρία).
https://michailparaskakis.com/
--
Μαρία Μεντέζ
Παράσταση σύγχρονου χορού
Stereocilia
Την προσπάθεια μας κινεί η επιθυμία και η αφοσίωση στη χορευτική έρευνα. Το πώς δηλαδή το σώμα μας αντιδρά στην ηχορύπανση που μας περιβάλλει, στους πιο φυσικούς ήχους και στην ουτοπική σιωπή.
Η δουλειά μας βασίζεται στο γεγονός ότι το σώμα είναι ένα μέσο της συνείδησης του κόσμου. Το βλέμμα, το άγγιγμα, η φαντασία συμβάλλουν στην έκφραση από τα μέλη του σώματος. Κινούμαστε, τα χέρια και τα κεφάλια μας ορθώνονται και καταρρέουν, παραδίδονται. Σκάβουμε τις πλάτες μας, πέφτουμε, σφίγγουμε τις γροθιές μας, σηκώνουμε και διώχνουμε τους άλλους. Η ατελής, η ατσούμπαλη, η λάθος κίνηση και η ανισορροπία είναι τα εργαλεία μας.
Με αυτά τα εργαλεία προσπαθούμε να πλησιάσουμε το σώμα που υποφέρει από τις επιπτώσεις του περιβαλλοντικού θορύβου, ο οποίος μας ενοχλεί, μας ταράζει βαθύτατα. Ο θόρυβος είναι πρώτα απ’ όλα ένα σήμα κινδύνου. Αντιδρούμε με απόδραση ή με αντιπαράθεση.
Ξεκινώντας από μια κατάσταση αγωνίας που προκαλεί η ηχορύπανση, μεταβαίνουμε σταδιακά σε ένα φυσικό ηχοτοπίο που προσπαθεί να μας γαληνεύσει, όμως, οι ήχοι της φύσης αναμιγνύονται με τεχνητούς ήχους και εξακολουθούν να ταράζουν το σώμα μας. Σιγά, σιγά μπαίνουμε στην περιοχή της ουτοπικής σιωπής, έχοντας γνώση ότι δεν υπάρχει απόλυτη σιωπή ούτε στο σύμπαν ούτε στο σώμα μας.
Ο ρυθμός μηχανεύεται στο πιο οικείο σημείο του εαυτού μας διαμέσου του αορίστου, της ρευστότητας, της αναρχίας, επιτρέποντάς μας να βιώσουμε το δικό μας χώρο-χρόνο και το χορό που μας ανήκει.
Χορογραφία: Μαρία Μεντέζ
Συμμετέχουν: Ευδοξία Σταφυλαράκη, Στέλλα Αναγνωστοπούλου, Σπύρος Ανδρουλάκης
Μουσική: Δημήτρης Μπαρνιάς
Σχεδιασμός φωτισμού: Κατερίνα Παπανδρέου
Bio
Η Μαρία Μεντέζ γεννήθηκε στη Γουατεμάλα και ζει στα Χανιά. Σπούδασε Κοινωνιολογία στο πανεπιστήμιο Paris-X Nanterre, πειραματικό θέατρο με τους Eduardo Manet, Ryszard Cieslak, Tapa Sudana, Marcos Martinez, αφρικανικό χορό με τις Elsa Wolliaston και Linda Johnson, contact improvisation με τους Steve Paxton και Mark Thompkins, χορό butoh με τους Masaki Iwana και Sumako Koseki. Στη Σενεγάλη και στην Γκάμπια έκανε έρευνα πάνω στον αφρικανικό χορό, στη Σχολή Mudra Africa και με το συγκρότημα Ifangbondi αντίστοιχα. Εργάστηκε ως ανεξάρτητη δημοσιογράφος και φωτορεπόρτερ, κοινωνιολόγος-ερευνήτρια για την UNESCO και την UNICEF. Δίδαξε αφρικανικό χορό, contact improvisation, ανθρωπολογικό θέατρο και χορό butoh στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Έχει συνεργαστεί ως χορογράφος σε ταινίες μεγάλου και μικρού μήκους, σε θεατρικές παραστάσεις και σε video clips.
---
Δρ. Κατερίνα Τζεδάκη
Εργαστήριο - Ηχοπερίπατος
Στα πλαίσια των εκδηλώσεων για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβαλλοντικής Ακρόασης, θα πραγματοποιηθεί ηχοπερίπατος με οδηγό την συνθέτρια Κατερίνα Τζεδάκη, στον περιβάλλοντα χώρο Φρουρίου Κουλέ Απτέρας, το Σάββατο 17 Ιουλίου, ώρα 18:30.
Ο ηχοπερίπατος είναι μια από τις βιωματικές πρακτικές εξερεύνησης του ηχητικού περιβάλλοντος, που ξεκίνησαν να εφαρμόζονται τη δεκαετία του '70 από τους πρωτεργάτες του χώρου της μελέτης των ηχοτοπίων του κόσμου μας, Murray Schafer και Hildegard Westerkamp. Στη βασική του μορφή είναι ένας περίπατος μιας ομάδας ανθρώπων με οδηγό, που έχουν σαν σκοπό να ανακαλύψουν τους ήχους ενός τόπου, τις σημασίες τους και την εμπειρία τους.
Bio
Η Κατερίνα Τζεδάκη είναι συνθέτρια ηλεκτροακουστικής μουσικής, διδάσκει στο Τμήμα Μουσικής Τεχνολογίας & Ακουστικής του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου και είναι ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Ακουστικής Οικολογίας. Έχει οδηγήσει ηχοπεριπάτους σε διάφορα μέρη της Ελλάδας και του εξωτερικού στα πλαίσια φεστιβάλ, συνεδρίων και εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων από το 2006 μέχρι σήμερα.
Αρχεία
-
anoixta_pania_logo_horizontal_1