17/10/2016, Χαιρετισμός Δημάρχου Χανίων Τ. Βάμβουκα στην ημερίδα με θέμα: «Σχεδιασμός Ακτοπλοϊκού Δικτύου»
«Αξιότιμε κ. Υπουργέ Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής,
Αξιότιμε κ. Γενικέ Γραμματέα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής,
Κύριοι Βουλευτές,
Κύριε Αντιπεριφερειάρχα,
Συνάδελφοι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση,
Κύριοι Πρόεδροι,
Εκπρόσωποι των αρχών και των φορέων της πόλης μας,
Κυρίες και κύριοι,
Με μεγάλη μου χαρά σας καλωσορίζω στην πόλη μας και ιδιαίτερα εδώ στο συνεδριακό κέντρο της ΑΝΕΚ, στο πλαίσιο της ημερίδας, που διοργανώνουμε σε συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και τον Ελληνικό Επιμελητηριακό Σύνδεσμο Μεταφορών, με θέμα: «Σχεδιασμός Ακτοπλοϊκού Δικτύου».
Στο σημείο αυτό επιτρέψτε μου να καλωσορίσω ιδαιτέρως τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Θοδωρή Δρίτσα, που μας κάνει την τιμή να παρευρίσκεται κοντά μας.
Κυρίες και κύριοι,
Σε ένα περιβάλλον ιδιαίτερα επιβαρυμένο, λόγω των αντίξοων οικονομικών συνθηκών και την κρίση που πλήττει τη χώρα, οφείλουμε ο καθένας από τη θέση ευθύνης, στην οποία βρίσκεται, να προωθήσουμε και να στηρίξουμε τις παρεμβάσεις εκείνες που απαιτούνται, ώστε η αγορά να λειτουργήσει, με τις σημερινές συνθήκες, στο καλύτερο δυνατό περιβάλλον.
Πεποίθηση μας, άλλωστε, είναι πως η ακτοπλοϊκή μεταφορά των επιβατών θα πρέπει να μπει υψηλότερα στην πολιτική ατζέντα για τις μεταφορές, τόσο από την Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και από τα ίδια τα κράτη-μέλη. Για τον σκοπό αυτό θα πρέπει να αξιοποιηθούν τα κατάλληλα χρηματοδοτικά εργαλεία και όλες οι διαθέσιμες χρηματοδοτήσεις.
Ας μην ξεχνάμε επίσης τον σημαντικό ρόλο της ακτοπλοΐας στην ανάπτυξη του βιώσιμου τουρισμού, ιδιαίτερα στις παράκτιες και νησιωτικές περιοχές, όπου οι ακτοπλοϊκές εταιρείες θα πρέπει να βρίσκονται στο επίκεντρο της προώθησης των τουριστικών υπηρεσιών, με σκοπό την ενίσχυση της αξιοπιστίας, της άνεσης, της συνέπειας και της συχνότητας των δρομολογίων.
Κυρίες και κύριοι,
Στις 10 Απριλίoυ 1967, μετά το τραγικό ναυάγιο του πλοίου «Ηράκλειο», στα Χανιά. μερικές εκατοντάδες Κρητικοί, έμποροι, επαγγελματίες, συνταξιούχοι, αγρότες, με πρόταση του Συνδέσμου Οικονομολόγων του Νομού Χανίων και την συμβολή και αμέριστη συμπαράσταση του τότε Σεβασμώτατου Μητροπολίτη Κισσάμου και Σελίνου Ειρηναίου Γαλανάκη, υλοποιούν την τολμηρή ιδέα της ίδρυσης της πρώτης παγκοσμίως πολυμετοχικής ναυτιλιακής εταιρείας, με στόχο την πραγματοποίηση θαλάσσιων μεταφορών με σύγχρονα, άνετα και πολιτισμένα μέσα.
Η ΑΝΕΚ προέκυψε από την ανάγκη βελτίωσης των υπηρεσιών της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Κρήτης με την Ηπειρωτική Ελλάδα και έκτοτε επιτελεί απαρέγκλιτα αυτό τον ρόλο αλλά έχει επεκτείνει τις δραστηριότητές της και σε άλλες γραμμές εντός και εκτός Ελλάδας. Παρά το γεγονός ότι η μετοχική σύνθεση έχει αλλάξει δεν ξεχνάει και την κοινωνική ευθύνη που έχει προς την κοινωνία που την ίδρυσε και είμαστε ευγνώμονες για αυτό.
Όσον αφορά τον τόπο μας, ο Λιμένας της Σούδας είναι ένα από τα 16 λιμάνια της χώρας, που είναι χαρακτηρισμένα ως διεθνούς ενδιαφέροντος και αποτελεί τη βασική θαλάσσια πύλη εισόδου για τη Δυτική Κρήτη.
Από το Λιμένα της Σούδας διέρχονται ετησίως 1 εκατομμύριο περίπου επιβάτες, ενώ εξαιρετικά σημαντική για την τοπική οικονομία και την αγροτική παραγωγή είναι και η διακίνηση των εμπορευμάτων και προϊόντων, που γίνεται με τα πλοία της γραμμής (ΑΝΕΚ) μέσω του Λιμένα προς τον Πειραιά και από εκεί προς την υπόλοιπη Ελλάδα και το εξωτερικό
.
Στο σημείο αυτό θα ήθελα να αναφερθώ στην κρουαζιέρα, η οποία αποτελεί ένα σημαντικό πυλώνα τουριστικής ανάπτυξης για τα Χανιά και όλη την Κρήτη.
Στα Χανιά η κρουαζιέρα ξεκίνησε ουσιαστικά το 2011 και τα τελευταία χρόνια σημειώνει συνεχή ανοδική πορεία, με αφίξεις κρουαζιερόπλοιων τόσο στο Λιμένα της Σούδας όσο και στο Ενετικό Λιμάνι των Χανίων.
Ενδεικτικά να σας αναφέρω ότι το 2015 είχαμε 101.398 επιβάτες με 66 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων, ενώ κατά το τρέχον έτος, με τα έως τώρα δεδομένα, οι επιβάτες θα προσεγγίσουν τους 147.000 με 100 περίπου αφίξεις κρουαζιερόπλοιων, θα έχουμε δηλαδή μία πολύ σημαντική αύξηση.
Εξαιρετικά σημαντικό επίσης είναι το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια έχουν πολλαπλασιαστεί οι εταιρείες κρουαζιέρας, που επιλέγουν και επισκέπτονται για πρώτη φορά τον προορισμό των Χανίων.
Όλα αυτά τα στοιχεία αποδεικνύουν ότι τα Χανιά έχουν πλέον καθιερωθεί ως προορισμός κρουαζιέρας στη νοτιοανατολική Μεσόγειο, γεγονός πολύ σημαντικό για την τοπική μας οικονομία.
Όσον αφορά τις λιμενικές υποδομές, θα ήθελα να αναφερθώ στα σημαντικά έργα υποδομής και αναβάθμισης του Λιμένα της Σούδας, που πραγματοποιήθηκαν τα τελευταία χρόνια από το Λιμενικό Ταμείο Ν. Χανίων, κυρίως στον τομέα της κρουαζιέρας, τα οποία άλλαξαν ριζικά την συνολική εικόνα του Λιμένα και συνέβαλλαν ουσιαστικά στην αύξηση των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων στην πόλη μας.
Το σημαντικότερο εξ’ αυτών, είναι η εγκατάσταση ολοκληρωμένου συστήματος ασφαλείας σύμφωνα με τον διεθνή κώδικα ασφαλείας ISPS (International Ship and Port Facility Security Code), κατατάσσοντας πλέον το Λιμάνι της Σούδας ανάμεσα στα πιο ασφαλή λιμάνια της Ελλάδας και της Μεσογείου.
Αξίζει δε να επισημάνω ότι ελάχιστα είναι τα λιμάνια της χώρας μας, που διαθέτουν τέτοιου επιπέδου εξοπλισμό ασφαλείας, γεγονός που έχει πολύ θετικό αντίκτυπο στον τομέα της κρουαζιέρας.
Να σας αναφέρω επίσης ότι έχει προγραμματιστεί η επέκταση του υφιστάμενου σταθμού επιβατών κρουαζιέρας στον Εμπορικό Λιμένα, όπου κυρίως προσεγγίζουν τα κρουαζιερόπλοια, ενώ το επόμενο διάστημα αναμένεται να ολοκληρωθεί η μελέτη για την επέκταση του προβλήτα «ΑΔΡΙΑΣ» στον Επιβατικό Λιμένα για την εξυπηρέτηση της κρουαζιέρας και η μελέτη για την ολοκλήρωση των έργων του πολυχρηστικού τμήματος του Εμπορικού Λιμένα. Επίσης το προσεχές διάστημα αναμένεται να δημοπρατηθεί από το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων η μελέτη για την κατασκευή νέου σταθμού επιβατών στον Επιβατικό Λιμένα για την εξυπηρέτηση των επιβατών της ακτοπλοΐας και της κρουαζιέρας.
Βέβαια σημαντική παράμετρος μετά την ολοκλήρωση των μελετών αυτών, είναι η εν συνεχεία εξεύρεση χρηματοδότησης για την κατασκευή των πολύ σημαντικών αυτών έργων, που θα συμβάλλουν στην περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας και της ακτοπλοΐας στον τόπο μας.
Ολοκληρώνοντας, θα ήθελα να ευχηθώ καλή επιτυχία στις εργασίες της ημερίδας μας, την οποία χαρακτηρίζω εξαιρετικά σημαντική ως προς τα συμπεράσματα και πολύ περισσότερο ως προς τις προτάσεις, στις οποίες θα οδηγηθεί.
Σας ευχαριστώ».